1.
Gender display – framvisande av könstillhörighet.
Det förväntade sättet hur män och kvinnor ska interagera med varandra utifrån
de sociala och kulturella normer som råder i samhället. Detta kan variera över
tid då normen i grund och botten ofta är detsamma men hur uttrycket för normen
ter sig kan ändras över tid. En kraftigt bevarad norm är väl den att kvinnor
ska ”visas upp” och kan ofta ses som associarer till män.
I reklam så ser män ofta stiliga, starka och trevliga ut och anspelar mer på
funktionalitet medan kvinnor nästan alltid ”spelar på sexualitet”.
Kvinnorna i reklambilder ska ofta få män att ”vilja ha dem” och kvinnor att vilja
vara dem och då är sex något som säljer. Lika är det väl med män i reklambilderna men den
stora skillnaden är ofta mängden kläder.
Här ser vi reklam för parfym.
Samma märke, lika produkt men visst är det lite skillnad i de båda reklamerna?
Samma märke, lika produkt men visst är det lite skillnad i de båda reklamerna?
2. Dikotomier – tvådelat, tillhör antingen det ena eller det andra.
De bilder vi arbetade med igår (jag har valt att ha några av kuvertbilderna i åtanke) så kan jag tycka att ”studio porträtten” kan kopplas till dikotomi. Männen framställdes som mer tuffa medan kvinnorna framställdes som mer ”försiktiga” och ”söta”.
Även please please him går att koppla till dikotomi då den verkligen spelar på den kvinnliga sexualiteten i hela sin komposition med den rosa bakgrunden för att tilltala kvinnor, små spetstrosor i en färg som bryter av mot bakgrunden och verkligen fångar ens blick.
5.
Återkommer till reklambilder här t.ex. sköljmedelsreklam. Först och främst har
du sett reklam för sköljmedel med en man i? Det är verkligen ett klassiskt
exemplar på att försöka förmedla en känsla och sinnesupplevelse . Reklamen
innehåller oftast små bebisar som allämt uppfattas som mjuka och lena (anspelar
på att dina kläder blir lena och mjuka) och kvinnor med stora njutningsfulla
leenden.
8.
Jag tänker att en av dagens moralpaniker kanske skulle kunna vara feminism?
Det har varit himla mycket skriverier och uppmärksammats både positivt och
negativt, speciellt nu när det varit valtider och feministiskt initiativ har
haft stor framgång.
Feminism har funnits länge men det är nu på senare år som det blivit något av
en hysteri kring det hela och det debatteras hejvilt om tolkningar av feminismens
innebörd och det har delats upp i flera underkategorier bland feminismens
anhängare.
Roligt att läsa dina analyser. Speciell om sköljmedel och bebisar. Det hade jag inte tänkt förut. Dina analyser gav mig andra tankar .
SvaraRadera