2014-10-02

Galleribesök/Assignment

Uppdrag 1
Då jag i vanliga fall aldrig besöker gallerier då jag inte riktigt förstått tjusningen med det så var det rätt lätt för mig att gå in på ett galleri jag inte skulle ha valt att gå till. Dock ska jag erkänna att jag besökte flera stycken gallerier idag då jag gick tillsammans med Caroline och Emma och jag är positivt överaskad faktiskt och kommer nog i framtiden fortsätta att besöka olika gallerier. Jag är annars mer en sån person som besöker museum.

Det galleri jag inte skulle ha valt att besöka (men nu gjorde det för att kunna slutföra uppgiften) var galleri Nils Åberg på Götabergsgatan 24 av den enkla anledningen att skyltningen inte tilltalade mig.


När det kommer till butik jag inte skulle välja att besöka så fick jag fundera länge på att försöka komma på någon och efter lite diskussion med Carro om vad för butiker som finns här i stan så kom jag fram till att klädkedjan desigual har jag aldrig någonsin besök och skulle inte självmant besöka.



Uppdrag 2
Lyssna... jag har lyssnat och lyssnat. Hur tecknar man något så abstrakt som ett ljud?
Jag har gjort ett försökt iaf.



Uppdrag 3 Bild 1

Är inte detta något som större delen av befolkningen någon gång i livet fått eller kommer få höra? 
Alla har vi varit kära eller kommer någon gång bli.
Men kärleken kan vara flyktig, den kan tyna bort och dö. Utan anledning.
Men ofta kommer denna frasen när det är dags att göra slut. 

Uppdrag 3 Bild 2
Ny dag av Danka Jaworska


Danka Joworska ställer just nu ut på galleri Kim Anstensen här i göteborg och alla hennes tavlor är porträtt på kvinnor, metaforiskt ger dem alla assosiation till livets början och slut. Många av kvinnorna på hennes konstverk ser ut att vara gravida, de ger med sin kropp näring åt livet.
Just detta verket heter Ny dag.
På bilden ser vi en kvinna med något kall blick som ser oerhört självsäker ut, bestämd över vad hon ska göra. I hennes högra arm håller hon en höna. Den kalla men bestämda blicken på kvinnan antyder att hon älskar denna hönan och har gett den näring. Hönans blick är sorgsen, den ska nu i sin tur få ge näring till kvinnan.
kompositionen av färgerna går mot det mörka, livets slut för en varelse men kanske blir det början till livet för en annan? 

Uppdrag 3 Bild 3
Isolation av Emelie Larsson

Emeleie Larsson använder sig i sin serie Isolation utav en collageteknink där hon endast använder sig utav tidningspapper och lim. Bit för bit, noga utvald med stor omsorg sätter hon ihop dessa utrivna bitar för att bygga upp sina motiv.
Tidningar går att använda till allt, återvinning är alltid innovativt. 


Uppdrag 4

Austin Kleon - Steal like an artist, jag skulle vilja börja med att summera en mening utav allt han berättade i videoklippet från TEDxKC.
Allt finns redan, det är bara så att vissa ting fortfarande väntar på att skapas...
Om jag utgår ifrån en sociokulturellt perspektiv så är vår fantasi och kreativitet relaterad till våra tidigare upplevelser och erfarenheter, så det säger sig lite självt att för att skapa nytt så måste vi hela tiden stjäla tankar och idéer från andra. Vi plockar lite här och lite där av de som inspirerar oss, det som irriterar oss, det vi beundras över. Under den skapande processens gång stjäl vi inte bara utav andra utan även av oss själva, och genom det kan vi alla nå nya framgångar och förmågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar