2014-09-18

Workshop - mellanrum i rörelse mot det offentliga rummet

Idag möttes vi av ett bord med en låda träföremål, lite brädor och en stol.
Med detta skulle vi utan att verbalt kommunicera med varandra skapa en skulptur tillsammans. 
Detta blev slutresultatet.
Det gick faktiskt rätt så fort och alla verkade tillfreds med att andra flyttade på de som man själv ställt i ordning. 
Jag måste dock erkänna att jag inte riktigt hängde med i svängarna, det gick nästan lite för fort för mig. Jag började studera mina kursare hur deras kroppsspråk var för att kunna läsa av när vi skulle se oss som klara. Det jag såg då var att vissa som tagit ett steg tillbaka för att markera att nu är jag nöjd, sträckte lite på sig när någon annan flyttade på något den avslutade med. Där kunde man tydligt se en konflikt när någon ändrar på det som "jag" skapat. 


Jag tror det är en bra samarbetsövning att göra med barn men jag hade nog valt att dela in i mindre grupper om t.ex 4-5 elever i vardera grupp. Jag upplevde det som att inte alla "fick komma fram" när vi var så många. Vissa tog mer plats än andra så för att låta alla synas och märkas skulle färre deltagare kunna vara en lösning. 


Som ni ser skapades det massa "luckor"/ mellanrum i denna skulptur och dessa skulle vi sedan välja ut några och teckna av. Vi skulle alltså teckna det som inte fanns till skillnad från själva objektet som det ofta annars är. 
Detta är det mönster som mellanrummen jag valde teckna av bildade. 
Det är skapat utifrån dessa mellanrum, dock i en liten annan vinkel än själva fotot är taget. 
Utifrån detta stora mönster valde jag sedan denna mönster form att söka upp ute i det "offentliga rummet". 
(Den skuggade delen är min form). 
Jag, Jonna, Erika, Kassandra och Hanna gav oss tillsammans ut på jakt efter våra mönster. Och till vår stora förvåning fann de flesta av oss våra mönster bara en tvärgata bort från skolan. 
Där är den ju! Nästan på pricken exakt (om man spegelvänder den)










På denna lilla byggnad fanns ett helt virrvarr av former. Jag funderar när jag ser på mitt mönster, min form, mitt mellanrum. Vad ser det ut som? Jag drömmer mig bort och funderar. När jag senare på eftermiddagen kommit hem sätter jag mig och återigen tittar på formen och gör ett litet skiss-collage.

 
(Tyvärr blir bilden snedställd och går inte ändra)
Mönstret ändras beroende på vilken vinkel jag kollar ifrån. 

Medan vi står där så ser jag mig omkring. Vad händer kring detta mönster?
I 30 min står jag där och observerar dess omgivning, det är ganska mycket rörelse och ljud trotts att det är sen förmiddag en dag mitt i veckan.

kl. 10.30
GTC - den svarta forden parkerar på andra sidan gatan. Ur bilen kliver en kvinna i 40års åldern. Hon har svart långt hår uppsatt i en stram hästsvans, hennes ögon och mun ser lite sorgsna ut. På huvudet har hon ett par stora svarta solglasögon som matchar de svarta byxorna, den svarta blusen och den svarta stora väskan på vänstra armen. Hon låser bilen och går iväg samtidigt som 4st tyska(tror jag) turister passerar hennes bil på gångbanan strax därefter går en annan kvinna förbi läsandes på en bok.
I bakgrunden hör jag gnisslet ifrån spårvagnarna på väg till och från vasaplatsen. Några byggare arbetar en bit längre upp på gatan. En man i 50års åldern går upp för backen bakom mig, han röker på en cigarett. Jag kollar ner mot gatan, där står en lapplisa och kl. 10.40 skriver hon en böter till en vit bil. Jag tycker synd om ägaren till bilen men tänker att den får skylla sig själv, HON gör bara sitt jobb.
En ny spårvagn passerar nere i korsningen och bilar passerar framför mig på gatan. Konstigt nog (?) är alla förarna män. Det börjar bli mer rörelse omkring mig, mestadels kvinnor med stora handväskor som passerar på andra sidan gatan, en av dem kollar på mig och ser förvirrad ut.
En geting kommer och försöker sätta sig på mitt ben och jag hoppar undan.
10.45 Kvinnan i den svarta forden kommer tillbaka med en kasse från Moon thai. När hon ska ställa in kassen bak i bilen blir hon nästan påkörd av två motorcyklar som är ute och övningskör. Hennes mobil ringer.
Mina kursare samtalar om Löfven och swich... vi ska gå ihop och beställa pennor från england.
På andra sidan gatan går Emma och Hanna förbi, dem ser oss inte.
En liten röd bil från räddningstjänsten passerar och plötsligt känns det som om tiden stannar. Det blir tyst, nu hör jag plötsligt ett surrande/burrande ljud. Det är elskåpen som finns inuti byggnaden med mitt mönster. Jag kolla upp och en man sätter sig på en stol på sin balkong tvärs över gatan, han tänder en cigg.
kl. har blivit 10.57 jag kollar på Erika, Hanna, Jonna och Kassandra vi samtalar lite, skrattar, säger hejdå till Kassandra som går iväg på eget håll. Vi lämnar platsen.





1 kommentar:

  1. Gillar verkligen ditt skisskollage som du gjort utifrån din form! Kul att se så många olika saker i en den ganska enkla formen

    SvaraRadera