2014-09-09

Resultat av stop motion arbete





Här ovan finner ni resultatet utav mitt och Fredriks arbete med att pröva på stop motion.

När vi satt och arbetade med våran första "provfilm" (försöker få in den men funkar inte riktigt, jobbar på det) så kom C förbi.

C - Jag gissar att det var din idé Fredrik att göra en fotboll...
M - Nä, det var faktiskt min idé att göra en boll.
F - När du sa boll så gjorde jag automatiskt en fotboll.

Det är spännande sånt där hur man antar det mest uppenbara först och associerar till tidigare erfarenheter av en person.

Vi hade väldigt lätt för att komma överens om vad vi ville göra men vad vi vill förmedla med själva filmen har vi faktiskt inte diskuterat något kring tillsammans kom jag att tänka på nu såhär i efterhand. Men för mig personligen så är det (vilket nog ändå är rätt uppenbart) en genomsyrande könsfråga. Vad definierar en man? Vad definierar en kvinna? Spelar det någon roll? Vilka känslor försöker denna person förmedla endast genom sitt kroppsspråk?
Som ni ser i filmen så är det "kvinnan" som är den flirtiga (vilket iofs inte är så ovanlig föreställning om vissa kvinnor) och mannen som är den känslige och gråter...
Så vi har alltså "lekt lite med de norminbitna traditionella könsrollerna.
Under arbetets gång så kom några av våra kursare fram och frågade om vi hade gjort oss själva. Det var inte det var tanken men när jag tittar på bilderna så förstår jag om de trodde det. Kanske att vi undermedvetet tecknade så för att göra det mer igenkännande och relaterbart till oss själva?

Angående stop motion som arbetssätt så ser jag många fördelar med det och även att det lämpar sig bra för att arbeta med både med små och stora barn. Ju större barn desto mer avancerade metoder kan man använda sig utav. Man kan som lärare agera mer som coach och låta barnens tankar och idéer flöda fritt. Man skulle även kunna använda sig av det som ett inslag i olika temaarbeten eller liknande.


Ja det var lite av mina tankar kring dessa dagar och arbete med stop motion.
Kanske kommer det mer efterhand...


1 kommentar: